Zespół Placówek Integracyjnych w Kowali

Wizyta w Szwecji w ramach projektu Erasmus+

26.09 2016 - 30.09.2016

Znalezione obrazy dla zapytania szwecja flaga

     W niedzielę 26 września 2016 roku wyruszyliśmy z Kowali do Warszawy. Czekała nas długa podróż: lot dwoma samolotami. Najpierw lądowaliśmy w Amsterdamie, skąd docelowo lecieliśmy do Trondheim w Norwegii, a potem autokarem do Szwecji. Już na lotnisku niezbędna okazała się dobra znajomość języka angielskiego. Jednak dzięki dobremu przygotowaniu na lekcjach języka angielskiego, nie mieliśmy żadnych problemów.   

     Gdy dotarliśmy na miejsce, czyli do szkoły partnerskiej w Gaddede w Szwecji, przywitali nas nauczyciele, rodzice oraz dzieci, u których mieliśmy gościć podczas pobytu. Spotkaliśmy także naszych kolegów z pozostałych krajów, czyli  Finlandii i Czech.

     27 września, w poniedziałek, już o 8 rano  odbyła się zbiórka uczestników spotkania projektowego.

Podczas drogi do szkoły mogliśmy podziwiać miasteczko. Budynek szkoły znajdował się na wzniesieniu, skąd rozpościerała się piękna panorama całego miasteczka i widoczna była charakterystyczna architektura drewnianych budynków.

Po dotarciu na miejsce spotkania, zostaliśmy przywitani przez pana dyrektora szkoły w Gaddede, a następnie mogliśmy zwiedzić całą szkołę. Poznaliśmy uczących tam nauczycieli oraz społeczność uczniowską. Kolejnym punktem spotkania były zajęcia lekcyjne, dzięki którym mieliśmy możliwość poznania systemu nauczania w Szwecji oraz codziennego funkcjonowania szwedzkiej placówki. Zwróciliśmy uwagę na wyposażenie jednej z pracowni, znajdowały się w niej instrumenty muzyczne oraz różne pomoce do nauki zajęć praktycznych, takich jak gotowanie czy szycie. Przerwy międzylekcyjne były długie i podczas nich panowała cisza, co w szkołach rzadko się zdarza. Dzieci mogły wychodzić przed szkołę, gdzie bawiły się w różne zabawy, a chłopcy grali na boisku w piłkę.

     Podczas spotkania uczestników projektu  Erasmus+ wysłuchaliśmy ciekawych prezentacji o krajach partnerskich, przygotowanych przez uczniów z poszczególnych szkół, a następnie udaliśmy się zwiedzać miasteczko.

     Podczas krótkiej wycieczki po Gaddede  poznaliśmy  dokładniej tę miejscowość.  Zaprowadzono nas do Punktu Informacji Turystycznej, gdzie znajdowało się również małe muzeum. Pani kustosz opowiedziała nam o roślinach i zwierzętach występujących  w najbliższej okolicy, poznaliśmy ich miejscowe nazwy (A5- Zwierzęta wokół nas, A4 – Zielnik). Mogliśmy je oglądać na makietach oraz w formie wyprawionych okazów. Dowiedzieliśmy się tez sporo o ludziach Sami i ich zwyczajach. Miejscowi uczniowie, którzy pochodzili z plemienia Sami  przedstawili nam rytuał zapraszania do szałasu.

     Wtorek, 28 września, był dniem przeznaczonym na wycieczkę po lesie znajdującym się za szkołą i doskonałą okazją na poznanie miejscowej przyrody (A2- Orientacja). Podczas pieszej wędrówki rozpoznawaliśmy rośliny i zwierzęta oraz  uczyliśmy się ich nazw regionalnych (A5- Zwierzęta wokół nas, A4 – Zielnik). Gospodarze przygotowali dla wszystkich zabawy terenowe.

     Drużyny składały się z dzieci i nauczycieli z różnych państw. Trzeba było porozumiewać się w języku angielskim, co było swoistym wyzwaniem, bo słownictwo związane z otaczającą nas  przyrodą do łatwych nie należało. Wszyscy jednak z powodzeniem ukończyli zabawy, jednocześnie poznali się lepiej z dziećmi uczestniczącymi w projekcie ERASMUS+. Kolejnym zadaniem dla każdej drużyny było własnoręcznie przegotowanie posiłku (A15 – Żywność). Nauczyliśmy się jak rozpalić ognisko i upiec na specjalnych misach jedzenie. Była to doskonała  lekcja przetrwania w terenie.  

     Wieczorem wszyscy udali się do kina, gdzie oglądaliśmy przygody skrzata o ciekawym imieniu Dunderklumpen. Film ukazywał najpiękniejsze zakątki Szwecji oraz niezwykłą przyjaźń skrzata i chłopca. Była to także ciekawa lekcja języka szwedzkiego.

W tym dniu odbyły się też dwa spotkania projektowe nauczycieli. Podczas nich zostały ustalone  następne mobilności: do Hiszpanii i  do Czech. Omawiano również jak należy uzupełniać dokumenty dotyczące projektu oraz platformę e-Twinning i blog.

W środę 29 września  odbył się rajd w góry, który obfitował w niesamowite doznania, a to dzięki urokliwym widokom. Głównym celem wyprawy było zdobycie najwyższego szczytu               w okolicy –Kalberget. W czasie rajdu realizowane były następujące zadania: obcowanie z dziką przyrodą, rozpoznawanie tropów zwierząt, obserwowanie typowej roślinności terenów górzystych, orientacja w terenie, stosowanie się do zasad pieszych wędrówek w górach (A5- Zwierzęta wokół nas, A4 – Zielnik, A2 Orientacja).

Wędrówka była  męcząca, ale opłacał się ten trud, bowiem po dotarciu na szczyt mogliśmy zrobić  pamiątkowe zdjęcia. Na zakończenie tego miłego dnia zostaliśmy zaproszeni na ognisko. Każdy musiał wykazać się umiejętnością robienia hot-dogów (A15 – Żywność).

     W czwartek 30 września pojechaliśmy do małej szkoły w  Jorm. Wspólnie z dziećmi 5-cio i 6-letnimi tropiliśmy renifery, nie te prawdziwe, bowiem zabawa polegała na odnajdywaniu karteczek z reniferami. Gospodarze przygotowali ognisko, podczas którego mogliśmy częstować się płaskimi, tradycyjnymi chlebkami. Gdy zwiedzaliśmy szkołę musieliśmy dostosować się do panujących tam zasad i chodziliśmy po budynku w … skarpetkach.

Kolejnym punktem spotkania były wspólne zajęcia na sali gimnastycznej, nauczycieli także ta atrakcja nie ominęła.  

Następnie autokarem pojechaliśmy do Stekenjokk, gdzie mogliśmy obserwować stado dzikich reniferów (A5 – zwierzęta wokół nas). Jednak główną atrakcją tego dnia  było zwiedzenie skansenu w Ankarede. Zostaliśmy zaproszeni do tradycyjnej chaty, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji historii dotyczącej ludów Sami. Przedstawiono nam zwyczaje i odświętny strój Samitów, słuchaliśmy też ich języka. Mieliśmy możliwość skosztowania potraw przygotowanych z renifera, widzieliśmy jak się wypieka cienkie chlebki przypominające mace. Na pożegnanie została odśpiewana specjalna pożegnalna pieśń.  

     W Gaddede spotkaliśmy Polkę, która w kościele była organistką. Z rozmowy z nią dowiedzieliśmy się dużo o życiu miejscowej ludności oraz plusach i minusach mieszkania w małej szwedzkiej miejscowości.

W ostatnim dniu naszej wizyty w Szwecji, w piątek 1 października, zorganizowana została wycieczka do Hallingsafallet, nad największy wodospad w okolicy. Podczas zajęć w terenie obserwowaliśmy piękne krajobrazy oraz przełom rwącej rzeki i granitowe skały.

Po wycieczce odbyło się uroczyste zakończenie wizyty w Szwecji. Każdy z uczestników projektu Erasmus+ otrzymał certyfikat. 

GALERIA

orzel

Dzisiaj jest:
21 Wrzesień 2018
Imieniny obchodzą:
Hipolit, Mateusz, Daria
Do końca roku szkolnego pozostało:
-456 dni

Linki

Dziennik elektroniczny 

 

 

 Ministerstwo Edukacji Narodowej

 

Kuratorium Oświaty w Kielcach

 

 

Bezpieczna i przyjazna szkoła

 

 

Program Bezpieczna +

Znalezione obrazy dla zapytania program bezpieczna +

 

Projekt Erasmus+

 

GMINA SITKÓWKA-NOWINY

 

Bezpieczny internet 

 

 

Ogólnopolskia Koalicja

na rzecz

Bezpieczeństwa Dzieci w Internecie.

 

  

Projekt Englisch Teaching

 

Polsko Amerykańska Fundacja Wolności

Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności

Nidzicka Fundacja Rozwoju- NIDA

 

 NIDA.pl

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska

i Gospodarki Wodnej w Kielcach

 

Znalezione obrazy dla zapytania wfoś w kielcach

 

Zadanie pn.: Pracownia edukacji ekologiczno - przyrodniczej

w Szkole Podstawowej im. gen. Antoniego Hedy ps. "Szary" w Kowali

realizowane przez Gminę Sitkówka - Nowiny,

 jest współfinansowane ze środków

Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach

zgodnie z podpisaną w dniu 17.05.2017 roku umową dotacji na kwotę 20 000,00zł.

Statystyki

Użytkowników:
8415
Artykułów:
578
Zakładek:
1
Odsłon artykułów:
345064